Schoolplein
Volg hier het nieuws over de vernieuwingen op ons schoolplein.
Brainstormsessie 20 februari
Zoals aangekondigd is op 20 februari een eerste brainstormsessie geweest, waar een vertegenwoordiging van ouders, leerkrachten, omwonenden, buurthuis de Alettahof en de Duurzaamheidstafel van Voorschoten aanwezig waren. Het was een inspirerende avond, waar we het hebben gehad over ‘hoe groen het mag worden’ en veel input en ideeën zijn opgehaald. Het projectteam gaat met deze input aan de slag. De volgende stap is het verder uitwerken van alle ideeën en uiteraard de leerlingen zelf te betrekken! Ook blijven we de brainstormgroep en leerkrachten betrekken en organiseren we nog een extra moment van inspraak voor alle ouders.
Lees hieronder verder.
Waarom een groen plein?
Een groen plein is een uitdagende, inspirerende en gezonde buitenruimte die beweging, creativiteit en sociale interactie stimuleert. Een groenblauw plein biedt bovendien mogelijkheden voor de invulling van ons lesprogramma én draagt bij aan een gezonder milieu en een duurzame toekomst. Er is steeds meer onderzoek naar de aantoonbare positieve effecten van een groen plein*. Graag delen we waarom Het Kompas kiest voor een groen plein.
- Een groen plein nodigt uit tot spelen en dus tot plezier hebben. Natuur maakt dat kinderen op een speelse manier kunnen exploreren en ontdekken. Dit sluit aan bij de visie van Het Kompas: een veilige koers voor ieder kind waarbij plezier en ontwikkeling voorop staan.
- Onderzoek toont aan dat er een sterke relatie is tussen natuur en gezondheid. Hoe meer iemand in aanraking komt met natuur, hoe kleiner de kans om (op latere leeftijd) gezondheidsproblemen te ontwikkelen*.
- Er is meer ruimte voor ontwikkeling...
...op fysiek vlak:
- Een groen plein nodigt uit om op diverse manieren te bewegen, nieuwe spellen te bedenken, constructief bezig te zijn en fysieke uitdagingen zoeken
- Uit onderzoek blijkt dat een groen plein (vooral bij meisjes) meer en beter beweeggedrag stimuleert.
- Een groen plein biedt kinderen een gevarieerde omgeving, waarin zij leren omgaan met het nemen van risico’s.
- Op een groen plein wordt de fijne motoriek gestimuleerd door de aanwezigheid van takken, bladeren, schelpen, etc.
.. op cognitief vlak:
- Er is meer ruimte voor exploratie en creativiteit
- Een groen plein zorgt ervoor dat kinderen al hun zintuigen kunnen gebruiken tijdens het spelen.
- Een groen plein zorgt voor verhoging van concentratie na de pauze (meer dan op een ‘grijs’ plein)
- Een groen plein is inzetbaar in educatie
- Doordat een groen plein exploratie stimuleert, ontwikkelen kinderen onderzoeksvaardigheden.
.. op sociaal-emotioneel vlak:
- Er is meer sociaal contact op een groen plein
- Op een groen plein vervelen kinderen zich minder, doordat zij worden uitgedaagd tot spel, beweging en exploratie.
- Veiligheid en respectvolle omgang...met elkaar en de wereld om ons heen
- Natuur zorgt voor een veilige, geborgen sfeer
- Er is meer sociaal contact en minder pestgedrag op een groen plein*
- De uitgebreide mogelijkheden die een groen plein biedt, verkleinen tegenstellingen tussen kinderen.
- Een groen plein met bijbehorende educatie zorgt voor kennis over- en respect voor de natuur
- Aandacht voor diversiteit en autonomie
- Meer groen biedt een kalmerende én tegelijkertijd stimulerende omgeving. Er is ruimte voor verschillende behoeftes (prikkels of juist rust).
- Dit zorgt voor mogelijkheden voor zelfinitiatie en creatief spel, waardoor kinderen meer autonomie kunnen ervaren.
- Verantwoordelijkheid durven nemen en dragen
- Kinderen leren zorg te dragen voor natuur en omgeving. Een groen plein is duurzaam en klimaatadaptief, maar vergt zorg en onderhoud, waar kinderen zelf een rol in kunnen spelen.
- Ze leren oplossingen te zoeken bij problemen, afspraken te maken en deze na te komen
* Zie bijvoorbeeld “Dit doet een groen plein echt met je leerlingen” (PO-raad) en heel recent nog “In Finland keldert het aantal astmapatiënten, wroeten in de aarde helpt” (NOS).