Tekstgrootte
Op Het Kompas proberen we een evenwicht te vinden in het opdoen van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. Rekenen, taal en lezen krijgen op onze school veel aandacht. Ze vormen de basis voor veel andere vakken.
De aanpak in de groepen 1/2 is aangepast aan de leeftijd van de kinderen. Dit is onder andere te herkennen aan de inrichting van de lokalen. Het werken gebeurt vanuit de kring. Daar wordt de basis gelegd voor elke schooldag en hier keren de kinderen ook steeds weer terug. Van daaruit wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.
We werken in de onderbouwgroepen meestal aan de hand van thema’s waarbij de kinderen betrokken zijn (bijv. herfst, voeding, kleuren enz.). Bij de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Daarnaast is er veel aandacht voor ontdekkend bezig zijn. Dat ontdekkend bezig zijn, is spelend leren. Bij oudere kleuters heeft de leerkracht meer een sturende rol en gaat de opdracht een belangrijker rol spelen. Daarbij wordt de geleidelijke overgang gemaakt naar ‘kennis’: (voorbereidend) rekenen, lezen en schrijven maken deel uit van het programma: nog steeds op een ontdekkende, spelende manier (van grijpen naar begrijpen). Om de kinderen te leren zelfstandig te werken wordt gebruik gemaakt van een planbord.
Spel is heel belangrijk: Via het doen alsof in het rollenspel groeit het kind naar het ‘echt’ willen doen. In de praktijk van groep 1 en 2 komt dit neer op: een breed aanbod, veel keuzemogelijkheden, het werken in hoeken, het werken met ontwikkelingsmaterialen, veel creatieve activiteiten.
Vanaf groep 3 krijgt het methodisch werken meer nadruk. Ook de inrichting van de lokalen is anders. In de lestijdentabel wordt globaal aangegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende tijden besteden. We gaan uit van 23 uur per week voor de groepen 1 tot en met 4 en voor de groepen 5 tot en met 8 is dat 25.45 uur. U kunt zien dat de nadruk valt op lezen, taal en rekenen. Daar zijn de kinderen ongeveer de helft van de week mee bezig.
Nederlandse taal
Taal is bij uitstek het instrument om met elkaar in contact te komen en een boodschap aan elkaar door te geven of van een ander te ontvangen. Het Kompas werkt met de methode Taal op Maat en Spelling op Maat. We besteden veel aandacht aan de juiste schrijfwijze van de woorden, aan het leren spreken, luisteren naar wat anderen zeggen en daarop antwoorden. We leren kinderen om hun eigen mening onder woorden te brengen.
Lezen
In groep 3 beginnen de kinderen officieel met het leren lezen. Er wordt gewerkt met de allernieuwste versie van 'Veilig leren lezen'. We besteden ook veel aandacht aan het leren begrijpen van de tekst. De betekenis van moeilijke woorden wordt uitgelegd en het kind vertelt het verhaal na.
In de hogere groepen speelt het leren lezen (voortgezet technisch lezen) nog steeds een grote rol. We maken gebruik van de methode 'Karakter'. Er wordt aandacht geschonken aan het begrijpend en studerend lezen (methode 'Nieuwsbegrip').
We proberen de kinderen ook liefde voor boeken bij te brengen. Er zijn op school veel leesbevorderende activiteiten, daar zijn we trots op!
Rekenen en Wiskunde
Wij gebruiken de methode ‘De wereld in getallen 5’. In de rekenles leren we de kinderen praktische problemen uit het dagelijkse leven op te lossen. De kinderen leren tabellen en grafieken zelf te lezen en te maken. Op de informatieavond aan het begin van het schooljaar vertellen we u graag meer over hoe we kinderen leren tot een oplossing te komen, want dit is anders dan dat u van vroeger gewend bent.
Schrijven
De kinderen leren op Het Kompas in de groepen 3 t/m 8 schrijven met de methode 'Pennenstreken'. Schrijfonderwijs draagt er toe bij dat de kinderen een duidelijk leesbaar, vlot en verzorgd handschrift krijgen, als middel om met elkaar te communiceren.
Engels
In de groepen 1 tot en met 8 wordt Engels gegeven met de methode 'Take it Easy!'. Kinderen leren gesprekken te voeren over allerlei dagelijkse onderwerpen. Het spreken met, en luisteren naar, elkaar is het belangrijkste aspect.
Wereldoriënterende vakken
We praten op heel veel momenten met de kinderen over de wereld om ons heen. We brengen kennis bij over het verleden en heden, maar we vinden ook het aanleren van een juiste houding ten opzichte van de natuur, volkeren in andere landen en onze voorouders erg belangrijk. Vaak gebeurt dit aan de hand van methodes, waarin door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, werkstukjes enzovoort belangrijke zaken aan de orde komen. Dit wordt aangekleed met allerlei moderne, educatieve beelden van onder andere 'Koekeloere', 'Huisje Boompje Beestje', 'Klokhuis', 'Schooltv' en 'Jeugdjournaal'. Sinds het schooljaar 22-23 gebruiken we de methode 'Blink geïntegreerd'. In deze methode komen de vakken biologie, aardrijkskunde en geschiedenis op een betekenisvolle manier samen en wordt de samenhang hierin duidelijk voor de leerlingen.
Voor verkeer maken we gebruik van de materialen van 'Veilig Verkeer Nederland' en vullen we theorie aan met praktische verkeerslessen van 'School op Seef'.
Computeronderwijs
In ieder lokaal zijn computers voor de kinderen beschikbaar. Daarnaast hebben we de beschikking over 30 iPads (groep 1/2) en ruim 150 Chromebooks (groep 3 t/m 8). We vinden het belangrijk dat de kinderen met computers werken en we maken gebruik van programma’s die aansluiten bij de methodes voor lezen, rekenen, taal en de wereldoriënterende vakken. Dit kan aanvullende oefenstof zijn, maar ook oefenstof die remediërend of extra uitdagend is.
In alle groepen leren de kinderen omgaan met de gangbare programma's. Ook wordt de computer in de midden-/bovenbouwgroepen ingezet voor het verkrijgen van informatie. Er zijn regels en monitoring voor het gebruik van de computer. Leerlingen mogen niet zonder toestemming van de leerkracht gebruik maken van internet.
Meer informatie over computeronderwijs en aanverwante zaken kunt u lezen in het ICT-beleidsplan dat binnenkort hier zal worden opgenomen.
Expressieve vakken
Tekenen, handvaardigheid, muziek en drama zijn activiteiten die wekelijks in het programma voorkomen. Ook kunnen deze activiteiten in dienst staan van andere vakken. Er komen verschillende technieken aan de orde. Ook bij de expressievakken streven we kwaliteit na. Het proces is hierbij belangrijker dan het eindproduct. We vinden het zeker zo belangrijk dat de kinderen belangstelling en plezier hebben in deze activiteiten. Voor muziek en drama geldt dat we werken met vakdocenten.
Lichamelijke opvoeding
De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week gymles in de Frans de Vettezaal, deze zaal aan ons eigen gebouw gekoppeld. In de groepen 3 en 4 wordt de gymles 1x per week gegeven door de vakleerkracht en 1x door de eigen leerkracht, vanaf groep 5 beide keren door de vakleerkracht. Tijdens de gymles wordt een breed scala aan vaardigheden aangeboden in een methodische leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Dat zijn niet alleen bewegingsvaardigheden maar ook sociale vaardigheden: de leerlingen dienen zich aan de gestelde regels te houden, op een juiste manier om te gaan met het materiaal, leren omgaan met winnen en verliezen, de eigen grenzen te respecteren maar ook die van een ander.